Om Ungdomsværn

Ungdomsværn er et projekt, som er målrettet elever på 7.-10. klassetrin. Projektet sætter social ansvarlighed, iværksætteri og projektstyring på skoleskemaet.

Fra den 20. september til 20. november 2017 deltager skoleklasser fra hele landet i ‘Ungdomsværn’. De skal hver især udforme en velgørende PR-kampagne – herunder sælge muleposer – til fordel for anbragte børn og unge i Danmark. Klasserne dyster mod hinanden om at lave den mest innovative kampagne – med den bedste omsætning. Vinderklassen modtager 10.000 kroner.

Det er den danske hjælpeorganisation Børnehjælpsdagen, som står bag projektet.

I løbet af projektperioden har klasserne 2 uger til at afvikle deres PR-kampagne og gennemføre velgørende aktiviteter. Eleverne bliver delt op i 3 ansvarsområder, der tager sig af forskellige opgaver:

1. Eventansvarlige
2. Fundraiseransvarlige
3. Presse- og social media-ansvarlige

Da den samlede projektledelse i høj grad handler om at have tråd i økonomien, er det muligt som et tilbud at anvende Danske Banks projektstyringsværktøj ‘Control Your Money’. Dette er valgfrit. Formålet er, at eleverne skal lære at holde styr på indtægter og udgifter i deres projekt på en ordentlig måde.

I løbet af projektperioden afvikler eleverne deres kampagner, som vil omfatte både visuel markedsføring (videoer) samt konkrete indsamlingsaktiviteter, for eksempel velgørende løb, støttesange, konkurrencer eller loppemarkeder.

Vinderklassen bliver kåret sidst i november 2017.